Maiseri-logo_valkoinen

Asiakastarina: i2

He eivät koskaan sano, ettei tuollaista voi toteuttaa” – Messuosastot ennakkoluulottomalla yhteistyöllä​

i2 markkinointiosakeyhtiö, asiakastarina
Asiakastarina

Osana palvelutarjontaansa Markkinointiosakeyhtiö i2 suunnittelee asiakkailleen näyttäviä ja innovatiivisia messuosastoja. Yhteinen sävel Maiserin kanssa on soinut alusta saakka kirkkaana ja yhteistyötä voisikin kutsua enemmän kumppanuudeksi.

– Kun Maiseri täytti viimeksi pyöreitä, olimme kutsuvieraita, yhteysjohtajana i2:ssa työskentelevä Christel Lindqvist-Jauhiainen iloitsee.

Yhteistyö juontaa juurensa Lindqvist-Jauhiaisen menneisyyteen Vaasassa, jossa hän työskenteli Maiserin kanssa vuosien ajan.

– Kun siirryin pk-seudulle ja monien mutkien kautta i2:n palvelukseen, ryhdyimme kehittämään messutoimintaamme. Tähän tarkoitukseen toimistolla oli jo messuosastot rakentava yhteistyökumppani, mutta ehdotin siirtymistä Maiseriin. He hoitivatkin tilaamamme työt heti todella hienosti, ja siitä se lähti.

Messuosastot, joissa on kiva olla

– Yhteistyömme alkuaikoihin Maiseri toteutti eniten profiilirakenteita ja mallikoppeja. Me taas emme tehneet muuta kuin designia, Lindqvist-Jauhiainen kertaa.

Molemminpuolisen luottamuksen ja ennakkoluulottomien ideoiden ruokkiessa toisiaan yhteistoiminta otti uusia kierroksia. Lindqvist-Jauhiainen kertookin, että i2 on ollut tiivis osa Maiserin design-messuosastototeutusten kehittämistä.

– Me piirrämme ja visualisoimme ja meillä on aina isoja juttuja mielessä. Maiserilla autetaan meidät maan tasalle ja osataan kohdata meidät siinä pisteessä, jossa löydämme yhdessä toimivimman ratkaisun, olipa kyse tapahtumasta tai messuista. Toisaalta he eivät vaikuta suunnitteluun liikaa.

Lindqvist-Jauhiainen nostaa esimerkiksi vuoden 2021 PulPaper (nyk. Pulp & Beyond) -tapahtuman, johon i2:lla oli mielessä lennokas toteutus.

– Suunnittelimme osaston ylle eräänlaisen suuren vanteen, joka vaikuttaa leijuvan ilmassa ilman ripustuksia. Piirrettäessä meille itsellemmekin oli täysi kysymysmerkki, että miten konseptin edes voi toteuttaa, mutta Maiseri tarttui ideaan mukisematta ja ryhtyi pohtimaan ratkaisua yhdessä suunnittelijoidemme kanssa. Niin vain siinä onnistuttiin.

– Osasto oli messujen herkkupala, ja vaikka itse sanonkin, siellä oli parhaat bileet ja paras tunnelma. Se on tärkeää, että messuosastot välittävät vaikutelmaa, että ständillä on kiva olla, Lindqvist-Jauhiainen toteaa.

Messuosastot tarpeeseen kuin tarpeeseen – Maiseri pitää minkä lupaa

Jokainen i2:n suunnittelema messuosasto on erilainen. Lindqvist-Jauhiaisen mukaan mukana voi olla esimerkiksi jonkin verran metritiskejä, mutta nekin verhoillaan eri tavoilla.

– Bulkkitekemiseen emme lähde. Vastuullisuusteema toki asettaa toteutuksille raameja, mutta pyrimme kaiken aikaa kehittämään keinoja tuottaa yhä vastuullisempia ratkaisuja.

Toimintamalli vaatii myös toteuttavalta osapuolelta ammattitaitoa, joustavuutta ja luotettavuutta. Lindqvist-Jauhiaisen mukaan nämä ominaisuudet toteutuvat Maiserissa liput liehuen.

– Parasta on heidän asenteensa. He eivät koskaan lähesty ideaa siten, että ”ei tuollaista voi toteuttaa”. Mitä kaikkea kallelleen asennettavista peileistä aina roikkuviin pyöreisiin elementteihin olemmekaan ehdottaneet, kaikki on onnistunut. Välillä he ovat toteuttaneet peräti kaksikerroksisia rakenteita ja tulleet vastaan, vaikka asiakkaalla on saattanut olla hyvinkin runsaasti esiteltäviä tuotteita.

Lindqvist-Jauhiainen kertoo, että Maiserilla on kyvykkyyttä toteuttaa messuosastot myös ulkomailla, oli kyseessä sitten i2-toteutus tai jokin muu.

– Vaikka Maiserilla on ulkomaille lähtiessään luonnollisesti kaikki tarvittava mukanaan, niin minusta on merkillepantavaa, että he kykenevät sielläkin ratkaisemaan erilaisia yllättäviäkin tilanteita. Kerran olimme samaan aikaan Saksassa. Otin tuolloin tarjouksen vastaan paikalliselta toimijalta, ja vaikka ei tullutkaan valituksi, Sami Maiserilta oli silti mukana auttamassa. Se kertoo molemminpuolisesta luottamuksestamme aika paljon.

Markkinointiammattilainen arvostaa erityisesti Maiserin perinteisiä ominaisuuksia.

– He ovat pohjanmaalainen perheyritys, ja se näkyy sellaisella oikealla tavalla. He pitävät sen minkä lupaavat ja tuntuvat helposti lähestyttäviltä. Tunnemme kaikki heidän ammattilaisensa ja mitä he tekevät. Mekään emme ole kauhean iso toimija, joten meistä on muodostunut aika hyvä match, Lindqvist-Jauhiainen summaa.